Interview met DSO directeur Jim van Heyningen
Sterke band opbouwen met je werknemers
Interview door Zuidweg & Partners - maart 2017 Onze gast in deze podcast is Jim van Heyningen, directeur van DSO Cleaning Services, een bedrijf dat gespecialiseerd is in kantoorschoonmaak. Een karakteristieke eigenschap van werknemers in de schoonmaakindustrie is dat zij heel betrokken zijn bij hun werk en hun team, maar tegelijkertijd wantrouwig zijn tegenover de werkgever. Dit komt omdat de schoonmaakbranche te maken heeft met een steeds toenemende prijs- en werkdruk. De klanten verwachten steeds meer en beter werk in minder tijd en voor minder geld. Dit gaat vaak ten koste van de schoonmaakkrachten. Het doorbreken van dit wantrouwen is één van de moeilijkste opgaven voor de werkgever. Jim legt uit dat dit alleen mogelijk is als de werkgever een oprechte en nauwe betrokkenheid toont bij de mensen en goed naar hen luistert. Om materiële onzekerheid bij zijn medewerkers te voorkomen, streeft Jim ernaar om zijn medewerkers binnen anderhalf jaar een vast fulltime contract aan te bieden. Verder zorgt hij ervoor dat al zijn medewerkers een vakopleiding doorlopen. Dit staat in contrast met de meeste werkgevers in de schoonmaakindustrie die schoonmakers maar voor een paar uur per week inhuren, waardoor de meeste schoonmakers bij twee of drie werkgevers in dienst zijn.
Om het werk afwisselend te maken, maakt Jim afspraken met zijn opdrachtgevers om ook andere taken in het bedrijf door de schoonmakers uit te laten voeren. Dit kunnen bijvoorbeeld klusjes zijn die gedaan moeten worden in het bedrijfspand, het vervangen van de receptioniste tijdens de lunch, boodschappen doen etc. Hierdoor krijgt de schoonmaker een gezicht in het bedrijf van de klant en wordt zijn of haar werk meer gewaardeerd en gerespecteerd door de medewerkers.
Door de sterke betrokkenheid bij zijn medewerkers heeft DSO Cleaning Services een verloop van onder 1% en een ziekteverzuim van onder 3%. Terug