Interview met Rebecca de Klerck van Nutricia Research

Een inspirerende visie op schoonmaak en hospitality

Rebecca, wat was begin 2016 uiteindelijk de reden om de schoonmaak opnieuw aan te besteden? Wat zochten jullie toen in de nieuwe partner die de schoonmaak mocht gaan verzorgen?

Ik zoek in al mijn leveranciers een partner die met ons meedenkt: Hoe gaan we met onze mensen en gasten om? Een partner die meer doet dan alleen dat waar de partij inhoudelijk voor wordt ingehuurd. Hospitality en met mensen omgaan vind ik ontzettend belangrijk en wellicht wel het belangrijkste wat ik verwacht van een leverancier en een partner. 

Hospitality is wel een soort toverwoord geworden in facilitair land: iedereen is daar mee bezig. Hospitality heeft veel gezichten, klantvriendelijkheid, gastvriendelijkheid etc. Volgens mij heeft het bij jullie ook heel erg te maken met presence. Mensen moeten niet alleen aardig zijn maar de mensen die hier werken moeten een bepaalde houding uitstralen. De schoonmakers storen de medewerkers tijdens het werk, lopen rond door de kantoren dus moeten de medewerkers van Nutricia senang zijn met deze medewerkers.

Hospitality is voor ons inderdaad erg belangrijk. Het wordt tegenwoordig door iedereen overal genoemd en geroepen, maar om hospitality ook daadwerkelijk uit te stralen heb je de juiste mensen nodig. Hiermee kom ik weer terug op hoe we met mensen omgaan. Ik kan nog zoveel willen en zeggen, maar alleen wanneer je de juiste mensen op de juiste plek hebt, kunnen zij datgene uitstralen wat ik graag zie. Het zijn uiteindelijk de mensen die het moeten doen. Daarom vind ik hospitality voor onze schoonmaak ook zo belangrijk. Schoonmaak moet geen apart onderdeel zijn, maar een onderdeel uitmaken van ons hele facilitaire team, van alle mensen die werken bij Nutricia. Daarmee straal je de hospitality uit en op deze manier steek je elkaar aan. 

Hiermee kom ik weer terug op jouw eerste vraag over waarom ik de schoonmaak opnieuw heb aanbesteed. Ik was erg tevreden over de schoonmakers, maar het management van het schoonmaakbedrijf maakte een belangrijke belofte niet waar: goed zijn voor je mensen. Wanneer je goed bent voor je mensen, dan zijn ze tevreden en dit stralen ze vervolgens ook weer uit. En dat zoek ik: stralende mensen die tevreden zijn en graag bij ons werken. Deze belofte werd niet nagekomen en dat was zichtbaar bij de schoonmakers.Ik zoek een leverancier die snapt wat hospitality is en die snapt dat de mensen die voor jou en voor mij werken eigenlijk het allerbelangrijkste zijn.

Uiteindelijk heb je gekozen voor DSO. Wat was hiervoor de belangrijkste reden?

Tijdens het kennismakingsgesprek met jou viel me meteen op dat je met veel passie vertelde over je medewerkers. Je had het niet over de technische kanten van de schoonmaak, maar over hoe je omgaat met je medewerkers. Je kent iedereen allemaal bij naam en bezoekt ze ook regelmatig zelf. Ik vind dat persoonlijk fantastisch. Natuurlijk vroeg ik mezelf eerst af of dit allemaal wel klopte, maar tijdens de locatiebezoeken werden je woorden volledig bevestigd. Ik heb diverse gesprekken gevoerd met jullie medewerkers en ontdekte meteen dat het menselijke aspect echt heel sterk wordt benadrukt. Oprechte aandacht voor de medewerkers en dat maakte voor mij het verschil.

We zijn nu een jaar verder en we hebben natuurlijk een aantal beloftes gedaan. Hoe we om zouden gaan met de medewerkers, dat we zouden investeren in de medewerkers, dat we zouden zorgen dat ze nog maar één werkgever hebben etc. zijn we deze beloftes nagekomen?

Absoluut! Ik kan het echt niet anders zeggen. De belofte is voor 100%, nee voor 200% nagekomen. Er is geïnvesteerd in de mensen, er zijn hospitality workshops gehouden, er is aandacht vanuit de werkgever, medewerkers hebben zelfstandigheid en goede contracten gekregen, met als gevolg dat de medewerkers die voor jou en mij werken tevredenheid uitstralen. Je ziet dat de medewerkers opbloeien.

Is dat heel duidelijk merkbaar?

Ja, ze zijn blij met je. Ze komen makkelijk naar jou en mij toe. Het loopt gewoon op rolletjes.

DSO heeft een pay-off en dat is “eindelijk anders”. Daar hebben wij uiteraard zelf een heel duidelijk beeld bij. De markt belooft van alles in de aanbestedingstrajecten maar in de praktijk wordt dat niet of nauwelijks waargemaakt. We denken dat het binnen deze markt mogelijk moet zijn het anders te doen. Zie jij in de samenwerking met DSO dat wij “eindelijk anders” zijn?

Absoluut. Ik val misschien in herhaling, maar dat is wederom dat menselijk aspect. Goed zijn voor je mensen. Bij de meeste schoonmaakbedrijven zijn de medewerkers slechts een pionnetje, maar bij DSO is er oprechte aandacht en interesse in de medewerkers. Ik vind dat jullie ook naar de opdrachtgever erg persoonlijk zijn. De wijze waarop jullie aandacht geven aan de opdrachtgever is dan ook bijzonder.

Terug

Neem contact met ons op